پوستر امام زمان

کتاب‌های معرفی شده در ادامه، نمونه‌ای از آثار منتشرشده در یک سال گذشته است:

«از قله عاشورا تا دریای ظهور»

کتاب حاضر که توسط اسماعیل شفیعی‌سروستانی به رشته تحریر درآمده، توصیفی شاعرانه از جریانی جهادگر، منتظر و اندیشمندانه است که با اتصال و اتصاف به «زیارت سرخ»، معنی متعالی زندگی را از مکتب عاشورا فرامی‌گیرد تا در بستر تاریخ، مانند رودی جاری شود. این اثر، پنجره‌ای نو به سنت زیارت و زیارت عاشورا است و نگارنده به اهمیت و جایگاه معنی زندگی در سیر و سفر انسان در عرصه تاریخ و معنی مستتر در زیارت عاشورا پرداخته است. معنی زندگی در عصر غیبت، مقام زیارت، زنجیره مقدس هویت دینی، نردبان تقرب، آیه مودت، منزلت امام حسین(ع) و تکلیف زائر از مطالب مهم این کتاب هستند.

این اثر توسط انتشارات موعود عصر(عج) با شمارگان سه هزار نسخه و قیمت 55 هزار ریال منتشر شده است.

«اشباح انحراف»

کتاب «اشباح انحراف»، بررسی انحرافات تفسیری جریان‌های مدعی مربوط به مهدویت در تاریخ معاصر است که جواد اسحاقیان آن را به نگارش درآورده و انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای 70 هزار ریال منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

این اثر تبیین انحرافات مدعیان مهدویت در حوزه تفسیر آیات قرآن کریم است. به اعتقاد نگارنده، جهالت افراد در واژه‌شناسی مفردات آیات قرآن و یا عدم شناخت علمی آنها از مقدمات دیگر تفسیر و انواع روش‌های تفسیری و یا عدم ملاک قراردادن این اطلاعات و مقدمات(با وجود آگاهی از آنها) باعث شده و می‌شود که افراد یا فرقه‌ها به‌صورت قاطع و یقینی و با اطمینان، اعلام کنند که مدعای خود در زمینه مباحث مهدویت و انتظار را از قرآن استفاده کرده‌اند.

عمده تحقیقات نویسنده اثر به اذعان وی، با بررسی گفتارها، کتاب‌ها و یا تحلیل سخنرانی‌های صوتی ـ تصویری مربوط به فرقه‌های بهائیت، قادیانیه، اسماعیلیه، زیدیه و جریاناتی مثل یعقوبی، عرفان حلقه، پیغان و... انجام شده است. این جریان‌ها در بخش دوم کتاب به اجمال معرفی شده‌اند. برخی از انحرافات مورد بحث عبارت‌اند از: ویژگی‌های انسان کامل، ویژگی‌های امام، انتظار و منتظران، نشانه‌ها و تعیین زمان ظهور، پس از ظهور و رجعت.

«امام مهدی(ع)؛ حقیقتی تابناک»

کتاب «امام مهدی(ع)؛ حقیقتی تابناک» به قلم مرتضی ترابی نوشته شده و آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی مقدمه آن را به رشته تحریر درآورده و انتشارات «توحید قم» این اثر را با شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر کرده است.

این اثر، نقد یکی از کتاب‌های منتشرشده از سوی وهابیت عربستان پیرامون مهدی موعود(ع) است. این کتاب که اخیراً به فارسی ترجمه شده و با عنوان «عجیب‌ترین دروغ تاریخ» به رایگان در عربستان منتشر شده، به طرح شبهاتی درباره اصالت و حقانیت عقیده شیعه در موضوع امام مهدی(ع) پرداخته است. این کتاب، علاوه بر دوازده بخش تدوین یافته، در خلال آنها به موضوعاتی مانند امامت و تشیع، ویژگی‌های مهدی منتظر(ع)، دلایل وجود امام عصر(ع)، دوازدهمین امام بودن وی، نائبان حضرت مهدی(ع)، غیبت امام(ع)، پیرامون ولادت امام(ع)، قیام‌های شیعه و عقیده مهدویت، دوران پس از ظهور و چگونگی زندگی امام مهدی(ع)، پرداخته شده است.

«امام مهدی(عج) و سرگذشت پیامبران الهی در قرآن»

کتاب «امام مهدی(عج) و سرگذشت پیامبران الهی در قرآن» توسط فرزانه روحانی‌مشهدی نوشته شده و مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر آن را با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 185 هزار ریال منتشر کرده است.

در این پژوهش، با نگاهی جامع به داستان پیامبران الهی در قرآن، به برخی از شباهت‌های امام مهدی(عج) با پیامبران الهی اشاره شده است. نگارنده در این اثر روشن کرده که آنچه در سیره امام مهدی(عج) موجب شده تا برخی دانشمندان مسلمان آن را اسطوره و افسانه بخوانند، میان پیامبران پیشین هم دیده شده است. از سوی دیگر، با شناخت برخی شباهت‌های دوران امام مهدی(عج) با دوران پیامبران پیشین، گامی در راستای آینده‌پژوهی برداشته است.

«پدر مهربان»

«پدر مهربان» عنوان کتابی است که احمد پرهیزگار آن را به نگارش درآورده است. این اثر مجموعه‌ای از روایات پیرامون رأفت و مهربانی امام زمان(ع) را شامل می‌شود و در راستای مقابله با افکار منتشرشده در میان عامه مردم مبنی بر خشونت و خونریزی در دوران ظهور از جانب امام عصر(ع)، انتشار یافته است.

نویسنده که مهم‌ترین عامل بی‌رغبتی مردم در دعا برای تعجیل در فرج را، همین امر به‌شمار آورده، موضوعاتی کلی در زمینه دعا، مانند: تعریف، آداب، فواید و موانع آن‌را مورد بررسی قرار داده و در ادامه، به برخی عنایات و الطاف مهدی موعود(ع) به شیعیانش، اشاره نموده است. ریشه‌کنی منحرفان، عنوانی است که برای بخش سوم این اثر انتخاب شده که پس از بیان ترجمه روایات موجود در این زمینه، به شرح و تفسیر آن‌ها نیز پرداخته است.

این کتاب توسط انتشارات وحدت‌بخش با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 27 هزار ریال روانه بازار نشر شده است.

«پدر مهربان» عنوان کتابی است که احمد پرهیزگار آن را به نگارش درآورده است. این اثر مجموعه‌ای از روایات پیرامون رأفت و مهربانی امام زمان(ع) را شامل می‌شود و در راستای مقابله با افکار منتشرشده در میان عامه مردم مبنی بر خشونت و خونریزی در دوران ظهور از جانب امام عصر(ع)، انتشار یافته است.

«بلندای معرفت: جستاری در شناخت‌های مهدوی»

«بلندای معرفت: جستاری در شناخت‌های مهدوی» عنوان کتابی است که اصغر صادقی آن را نوشته و انتشارات آفاق آن را با شمارگان سه هزار نسخه منتشر کرده است. کتاب حاضر، حاوی پنجاه مقاله از نگارنده درباره مسائل مربوط به امام عصر(ع) است. دست‌مایه او در این اثر، یادداشت‌های اولیه‌ای است که به مناسبت‌ ایراد سخنرانی در گوشه و کنار کشور، به ویژه در ایام نیمه شعبان، از سال 1346 تا سال 1387 تنظیم کرده بود.

این کتاب حاوی مقالاتی است که در چندین بخش، با موضوع‌های گوناگون تدوین شده‌اند. عناوین این بخش‌ها عبارتند از: «سیمای جوانان»، «منجی به روایت جامعه»، «منجی و هدف‌گذاری»، «عرصه نیایش»، «غیبت و شوون امامت»، «نامه عمل»، «شاخصه‌های منتظِر».

«جایگاه قرآنی مهدویت»

کتاب «جایگاه قرآنی مهدویت» را سیدحسین روح‌بخش به رشته تحریر درآورده و پژوهشی در زمینه سیر برهانی اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار بر اساس آیات قرآن کریم ارائه کرده و انتشارات ورع آن را در هزار نسخه با بهای 90 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

در این پژوهش سعی شده است، دیدگاه‌های قرآنی و روایی فریقین در مورد جایگاه مهدویت در دین اسلام با هم مقایسه شده و با استناد به آیات قرآن این موضوع اثبات شده و برخی از مبانی و ابعاد آن به تصویر کشیده شود. نویسنده استمرار امامت حضرت ابراهیم(ع) تا روز قیامت را از منظری قرآنی اثبات کرده و مصداق این امامت را در عصر کنونی امامت امام مهدی(ع) عنوان کرده است. آنگاه به اثبات پیشینه غیبت برخی از پیامبران از دیدگاه قرآن پرداخته و آن را منطبق بر فرهنگ قرآن و اسلام دانسته است.

وی محقق شدن وعده‌های قرآن در زمینه غلبه اسلام بر کفر و خلافت صالحان را منوط به تحقق ظهور امام مهدی دانسته و ویژگی‌های منحصر به فرد منجی موعود را با استناد به آیات قرآنی تبیین کرده است.

«در هوای او: مباحثی پیرامون عشق و محبت به امام زمان(عج)»

کتاب «در هوای او: مباحثی پیرامون عشق و محبت به امام زمان(عج)» است که حسن محمودی آن را با موضوع مهدویت و انتظار به نگارش درآورده و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) آن را با 2 هزار نسخه و بهای 50 هزار ریال منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان به این موضوع قرار داده است.

این اثر پژوهشی در مورد چیستی و چرایی عشق و محبت نسبت به امام مهدی(ع) و آثار و نشانه‌های این عشق و محبت است. در این اثر نخست به بحث در مورد اهمیت وجود عشق در زندگی و وجود جریان آن در عالم هستی پرداخته شده و پس از آن ویژگی‌های یک معشوق حقیقی و پایدار بیان شده است. آنگاه به بررسی ضرورت مهر و محبت نسبت به امام مهدی به عنوان بزرگترین مخلوق جهان هستی در عصر حاضر که در میان مردم زندگی می‌کند پرداخته شده و آثار و نشانه‌های این عشق و محبت بیان شده است.

نویسنده محبت به ایشان و دوستی حقیقی با آن امام را موجب دستیابی به آرامش، محبوبیت در نزد خداوند متعال، مرگ زیبا و راحت، یافتن الگوی مناسب برای زندگی و محو تیرگی‌ها از قلب و نفس انسان ارزیابی کرده و راهکارهای جلب محبت ایشان را بیان کرده است.

«گامی اندک در شناخت مباحث مهدویت»

کتاب «گامی اندک در شناخت مباحث مهدویت» به قلم راحله اعتمادیان بوده و انتشارات دلیل ما این اثر را با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 70 هزار ریال به طبع رسانده است. این اثر را می‌توان مروری بر مهمترین مباحث مربوط به ظهور و غیبت امام مهدی(ع) و مبحث انتظار دانست.

در این اثر ابتدا به بیان مصلحت‌های غیبت امام زمان(ع) و روایات مربوط به آن پرداخته شده و سپس وظایف منتظران در عصر غیبت بیان شده است. نویسنده شناخت امام، دعا برای فرج او، برقراری ارتباط معنوی با امام، محبت و اطاعت او، رعایت ادب نسبت به امام، خدمت‌گزاری و اهتمام ورزیدن در زنده نگه داشتن یاد و نام او را از مهمترین وظایف منتظران برشمرده است.

همچنین نشانه‌های حتمی ظهور امام مهدی(ع) مانند ندای آسمانی، خروج سفیانی، قیام خراسانی، نفس قتل زکیه، خسف بیداء و ظاهر شدن تصاویری در آسمان را از منظری روایی بررسی و در ادامه راه خروج از سختی‌های آخرالزمان را بیان کرده و برخی از دگرگونی‌های دوران غیبت و مقارن با ظهور را در قالب ذکر روایاتی تشریح کرده است.

گفتنی است، آثاری چون «صبح امید» نوشته جواد محدثی، «نگین آفرینش» نوشته محمدامین بالادستیان، محمدمهدی حائری‌پور و مهدی یوسفیان، «شمیم گل نرگس» اثر عباس رحیمی، «آماده باش یاران امام زمان» تألیف حسین گنجی، «گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام زمان(عج)» اثر محمدرضا انصاری، «کیست مرا یاری کند» نوشته محمد یوسفی، «جوان! امام زمانت را بشناس» نوشته حجت سلیمانی‌ شاهرودی و «نیمه شبی در حله» اثر مظفر سالاری از آثار منتشر شده برای گروه سنی نوجوان است که مطالعه آن می‌تواند چراغ راه آنها در شناخت امام زمان(عج) باشد.